Ruim 1.900 nieuwe zorgaanbieders in gehandicaptenzorg; ze hebben nog niet alles op orde
Vorig jaar hebben zich 1.912 personen en instellingen gemeld als nieuwe zorgaanbieder in de gehandicaptenzorg. Meer dan de helft gaat werken als zzp’er. Zo’n 30 procent wil als solistisch werkend zorgverlener aan de slag, bijvoorbeeld bij cliënten thuis. Daarnaast hebben 243 instellingen zich gemeld. De nieuwe zorgaanbieders hebben nog niet alles op orde om goede en veilige zorg te verlenen.
Dat blijkt uit een overzicht van de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ).
Aan de hand van antwoorden op vragenlijsten bekijkt de inspectie of er bij nieuwe zorgaanbieders risico’s zijn voor de kwaliteit en de veiligheid van de zorg. Bij 74 instellingen is vervolgtoezicht uitgevoerd: 32 bezoeken en 42 uitgebreide onlinegesprekken.
Conclusies inspectie
Tijdens de bezoeken en gesprekken zag de inspectie dingen die goed gaan en dingen die beter moeten. Een greep uit de conclusies:
- De meeste nieuwe zorgaanbieders kennen de wensen en behoeften van hun cliënten goed. Waarschijnlijk doordat het kleinschalige initiatieven zijn die veel aandacht aan de cliënten kunnen en willen geven.
- Bij ruim 60 procent van de nieuwe zorginstellingen is er nog te weinig kennis over de Wet zorg en dwang. Waarschijnlijk willen de instellingen alleen vrijwillige zorg geven. Maar ze moeten zich wel bewust zijn van situaties waarin ook onvrijwillige zorg of verzet van cliënten aan de orde kan komen.
- Bij driekwart van de nieuwe zorginstellingen was het veilig geven en bewaren van medicijnen niet op orde. Terwijl fouten daarbij over het algemeen snel en eenvoudig zijn te voorkomen door de regels over medicatieveiligheid te volgen.
- Een kwart van de nieuwe zorgaanbieders houdt de gezondheid en het welzijn van hun cliënten niet actueel bij in dossiers. Dat is niet alleen een administratieve verplichting, maar belangrijk voor de kwaliteit en de veiligheid van de zorg. Bijvoorbeeld voor het uitwisselen van informatie onderling of met andere zorgaanbieders. Of om terug te kunnen lezen wat er een tijdje geleden is gebeurd of besloten. Ook voor cliënten is het belangrijk om regelmatig hun wensen en behoeften te bekijken en daarover soms nieuwe afspraken te maken.