Wat maken we openbaar

Als inspectie zijn we wettelijk verplicht bepaalde informatie over ons toezicht openbaar te maken, ook zonder dat daarom wordt gevraagd. We maken daarbij vooraf geen individuele belangenafweging.

We gebruiken op deze pagina overal 'zorgaanbieder'. Hiermee bedoelen we ook aanbieders van jeugdhulp en/of hulpverleners jeugdhulp, zorgprofessionals, zorgverleners, farmaceutische bedrijven en fabrikanten van medische hulpmiddelen.

Welke informatie maken we openbaar?

We maken de volgende informatie standaard openbaar:

  • Rapporten
  • Kennisgevingen over verscherpt toezicht (zakelijke weergave)
  • Informatie over handhavingsmaatregelen (zakelijke weergave)   
  • Calamiteitenrapporten (zakelijke weergave), gebaseerd op onderzoek door de inspectie.

Wanneer maken wij informatie openbaar?

De zorgaanbieder ontvangt samen met (de zakelijke weergave van) het definitieve inspectierapport, de kennisgeving over verscherpt toezicht of het besluit over een handhavingsmaatregel een openbaarmakingsbesluit. Hierin staat welke informatie openbaar wordt gemaakt en wanneer de openbaarmaking op zijn vroegst zal plaatsvinden. Als er op het moment van de geplande openbaarmaking geen voorlopige voorziening is aangevraagd, gaat de inspectie over tot openbaarmaking.

Waar maken wij informatie openbaar en hoe lang?

U vindt de informatie die de inspectie openbaar maakt op:


Hoe lang blijft de informatie beschikbaar?

  • Een inspectierapport blijft na publicatie 5 jaar beschikbaar op de website van de inspectie. In sommige gevallen blijft het inspectierapport nog langer op de website van de inspectie staan. Dat is in het geval dat naar aanleiding van (de inhoud van) het rapport tot verscherpt toezicht is overgegaan of als er een handhavingsmaatregel is opgelegd. Het inspectierapport blijft dan beschikbaar op de website van de inspectie gedurende een periode van 5 jaar nadat het verscherpt toezicht of de opgelegde handhavingsmaatregel is beëindigd.
  • De samenvatting van kennisgevingen over verscherpt toezicht en handhavingsmaatregelen blijven gedurende een periode van 5 jaar nadat het verscherpt toezicht of de handhavingsmaatregel is beëindigd beschikbaar op de website van de inspectie.    
  • Een zakelijke weergave van een calamiteitenrapport gebaseerd op calamiteitenonderzoek door de inspectie blijft na publicatie 5 jaar beschikbaar op de website van de inspectie.
     

Waarom maken we informatie openbaar?

Met actieve openbaarmaking hebben wij 3 doelen:

  • We zorgen voor meer aandacht voor de zorgkwaliteit en geven minder presterende zorgaanbieders een reden om verbeteringen door te voeren.
  • We helpen patiënten, cliënten en andere betrokkenen bij het kiezen van de juiste zorg en jeugdhulp door goede informatie te geven over de kwaliteit van zorg.
  • We zijn duidelijk over hoe wij werken. En we laten zien op welke manier wij de kwaliteit van de zorg beoordelen.

Wat zegt een rapport over een zorgaanbieder?

Een rapport geeft een beeld van de situatie bij een zorgaanbieder zoals deze was tijdens het inspectiebezoek. Deze situatie kan veranderd zijn op het moment dat het rapport openbaar wordt. Zorgaanbieders kunnen het inspectierapport ook zelf openbaar maken, bijvoorbeeld op hun eigen website. Hierbij kunnen zij aangeven wat zij met het inspectieoordeel gaan doen.

Wat maken we niet openbaar?

De inspectie maakt bepaalde informatie niet openbaar.

Het gaat daarbij om:   

  • rapporten die de inspectie heeft opgesteld naar aanleiding van meldingen over geweld in de zorgrelatie, meldingen naar aanleiding van ontslag vanwege disfunctioneren en andere meldingen.
  • inspectierapporten die volgen op een handhavingsverzoek of die de basis/aanleiding vormen voor een tuchtklacht. 
  • uitkomsten van controle en onderzoek die voor de inspectie aanleiding zijn te besluiten tot het opleggen van een waarschuwing of bestuurlijke boete.