Treant
Steeds meer zorgaanbieders bieden verschillende soorten zorg aan. De inspectie houdt daarom steeds vaker toezicht op meerdere vormen van zorg tegelijk en op de onderlinge samenwerking. Dit noemen we integraal toezicht. In deze pilot hebben inspecteurs van ziekenhuiszorg samen met inspecteurs van ouderenzorg een grote zorgaanbieder bezocht: Treant. We hebben de keuze gemaakt voor deze aanbieder, omdat uit eerder toezicht bleek dat de basiszorg op orde is. De inspectie onderzoekt met welk toezicht zij deze zorgaanbieder verder kan laten verbeteren.
Zorgpad
De inspectie keek vanuit het perspectief van de cliënt naar de zorg in het ziekenhuis. En naar de revalidatiezorg in het verpleeghuis. Inspecteurs spraken eerst met cliënten en mantelzorgers over hun ervaringen met hun zorgpad. Hun ‘route’ langs de verschillende betrokken zorgverleners. Bijvoorbeeld: verpleegkundigen, artsen, ergotherapeuten, orthopeden, fysiotherapeuten en specialisten ouderengeneeskunde.
Groepsgesprek
Daarna spraken de inspecteurs over de bevindingen van de cliënten. Dit deden zij met alle zorgverleners en een aantal leidinggevenden in een groepsgesprek. Met als startvraag: 'Waar ben je trots op?' Het gesprek over wat anders of beter kan volgde daarna. Het ging onder meer over hun samenwerking, de continuïteit van zorg en overdrachtsmomenten. De betrokken zorgverleners konden direct reflecteren op de verhalen van de cliënt, hun eigen handelen en reageren op elkaar.
Resultaat
De uitgangspositie was om te leren van wat goed gaat, met het perspectief van de cliënt als uitgangspunt. Voor zorgverleners en bestuurders was dit een stimulerende vorm van toezicht door de inspectie. Zorgverleners kwamen al tijdens de gesprekken met verbetervoorstellen die zij direct konden gebruiken.
Hoe verder?
De inspectie gaat verder met toezicht op basis van het zorgpad van een cliënt. Wel zoeken we naar de meest efficiënte manier voor de zorgaanbieder en de inspectie. Toezicht met een zo groot mogelijke opbrengst en een zo klein mogelijke tijdsinvestering. Deze manier van werken zullen we verder testen bij andere zorgaanbieders.
Periode
Oktober 2022 – mei 2023: van voorbereiding tot gesprekken (op 1 dag) en evaluatie.