Rapport Wmo-toezicht 2023

Gemeenten zijn sinds 2015 verantwoordelijk voor de uitvoering van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). Ook moeten gemeenten het toezicht op de uitvoering van de Wmo organiseren, het Wmo-toezicht. De Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) onderzoekt elk jaar de kwaliteit van het Wmo-toezicht. Dit is de rapportage over de kwaliteit van het Wmo-toezicht in 2023.

We sluiten in deze rapportage aan bij het beleidskader Wmo-toezicht - kwaliteitstoezicht. De staatssecretaris heeft hierin in 2023 verbetervoorstellen gedaan voor de taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden van de Wmo-toezichthouder en gemeenten.

Bijna 70% van de gemeenten in Nederland heeft meegedaan aan het onderzoek. In deze rapportage beschrijven we de meest opvallende resultaten: wat gaat goed, wat gaat beter en wat kan beter. 

We gebruiken de IGJ-vragenlijst voor onze doorontwikkeling van het toezicht op de Wmo. We kiezen als samenwerkende gemeenten een paar onderwerpen uit de vragenlijst. Daar gaan we de komende periode mee aan de slag. - Gemeenten Hellendoorn, Hof van Twente, Twenterand, Borne, Wierden, Rijssen-Holten, Losser, Noaberkracht (Dinkelland en Tubbergen), Oldenzaal en Haaksbergen

Conclusies

We zien dat veel gemeenten zich inzetten voor een goede organisatie van het Wmo-toezicht. Dit geldt nog niet voor alle gemeenten. De Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd blijft extra aandacht vragen van gemeenten voor de onafhankelijkheid en transparantie van het Wmo-toezicht en de samenwerking tussen gemeenten bij de organisatie van het Wmo-toezicht.

De conclusies van dit onderzoek 2023 zijn vergelijkbaar met onze conclusies in de rapportage over 2022. Dat is logisch. Het stimuleringsprogramma om de kwaliteit van het Wmo-toezicht te verbeteren gaat eind 2024 van start. In 2024 is ook het nieuwe model toetsingskader Wmo beschikbaar. Alle betrokken partijen hebben landelijk al flinke stappen gezet. Wij verwachten dat het resultaat hiervan de komende jaren zichtbaar wordt in ons jaarlijkse onderzoek onder gemeenten.

We hebben de uitkomsten van het onderzoek ingedeeld in 3 principes van goed toezicht: 

  • Onafhankelijkheid
  • Transparantie
  • Samenwerking.

Onafhankelijkheid

icoon van een loep

Onafhankelijk toezicht is een belangrijk principe. Belangrijk is dat Wmo-toezichthouders onafhankelijk kunnen werken en dat zij ook onafhankelijk kunnen zijn in hun oordeel. Dit draagt bij aan het vertrouwen van inwoners.

  • Veel gemeenten hebben de onafhankelijkheid van het Wmo-toezicht in hun Wmo-toezichtbeleid vastgelegd. Zij hebben dit op verschillende manieren gedaan.
  • Het duidelijk vastleggen van onafhankelijkheid in een openbaar document kan beter. Dat geldt ook voor het onafhankelijk maken van een werkplan door de Wmo-toezichthouder.
  • In ruim 10% van de gemeenten is nog sprake van functieverstrengeling. Vanuit het belang van onafhankelijkheid is het goed dat er aandacht is voor afbouw hiervan.

Toelichting op onze conclusies over onafhankelijkheid

Voorbeelden onafhankelijkheid

Transparantie

icoon van een open deur

Transparantie is een belangrijk principe voor goed toezicht. Openbaarmaking is een onderdeel van transparantie: de overheid publiceert proactief informatie en maakt deze informatie voor iedereen toegankelijk. Openbaarmaking van uitkomsten van toezicht geeft inwoners, gebruikers van voorzieningen en bestuurders van organisaties en gemeenten inzicht in de kwaliteit en mogelijkheden voor verbetering.

Het openbaar maken van beleid, rapporten, adviezen en meldingen uit het Wmo-toezicht door gemeenten kan veel beter:

  • Een derde van de gemeenten maakt het Wmo-toezichtbeleid niet actief openbaar. 
  • Een klein deel van de gemeenten maakt rapporten over proactief toezicht openbaar. 
  • In vergelijking met 2022 is het gemiddelde aantal gemelde calamiteiten per gemeente gestegen. Ook het percentage onderzochte calamiteiten is gestegen. Dit is een positieve ontwikkeling. Het betekent dat er extra aandacht is voor het melden door Wmo-aanbieders. En dat er aandacht is voor het belang van het onderzoeken van calamiteiten. Dit bevordert de mogelijkheid te leren en verbeteren, als aanbieders, als Wmo-toezichthouder en als gemeente.
  • Een relatief groot aantal gemeenten kan geen informatie geven over het aantal onderzoeken of toezichtrapporten. 
  • Ruim 40% van de gemeenten heeft een jaarverslag van het Wmo-toezicht en heeft dit verslag ook openbaar gemaakt. Het is nog niet vanzelfsprekend dat de gemeenteraad dit jaarverslag ontvangt. 
  • Meer dan 50% van de gemeenten gebruikt de bevindingen uit het Wmo-toezicht in beleid, inkoop of het toewijzen van Wmo-voorzieningen aan inwoners.

Toelichting op onze conclusies over transparantie

Voorbeelden transparantie

Samenwerking

icoon van silhouet van 3 mensen bij elkaar

Organisaties die ondersteuning bieden vanuit de Wet maatschappelijke ondersteuning, bieden regelmatig ook zorg vanuit de Zorgverzekeringswet, Jeugdwet en/of Wet langdurige zorg. De Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd is de toezichthouder als het gaat om zorg geboden vanuit deze 3 wetten. Als een Wmo-aanbieder zorg biedt vanuit verschillende wetten, dan heeft de aanbieder dus te maken met zowel het Wmo-toezicht als toezicht door de IGJ.

  • Het merendeel van de gemeenten werkt met andere gemeenten samen in het Wmo-toezicht. Zij zijn tevreden over deze samenwerking. 
  • De manier waarop gemeenten met elkaar samenwerken en de omvang van deze samenwerking is verschillend. 
  • Gemeenten willen graag een betere samenwerking van de Wmo-toezichthouder met de IGJ.

Toelichting op onze conclusies over samenwerking

Voorbeelden Samenwerking

Samenwerkingsverbanden tussen gemeenten in Nederland

Regio Brabant Noordoost Oost

Gemeenten Bernheze, Boekel, Land van Cuijk, Oss en Maashorst

Meerinzicht

Gemeenten Ermelo, Harderwijk en Zeewolde

Drechtsteden

Gemeenten Dordrecht, Zwijndrecht, Papendracht, Sliedrecht, Alblasserdam, Hardinxveld-Giessendam en Hendrik-Ido-Ambacht

Maastricht en Valkenburg aan de Geul

Gemeenten Maastricht en Valkenburg aan de Geul

Gemeente Oisterwijk e.o.

Gemeenten Oisterwijk, Goirle en Hilvarenbeek

Regio Zuidoost Utrecht

Gemeenten Zeist, Bunnik, De Bilt, Utrechtse Heuvelrug en Wijk bij Duurstede

Gemeente Venlo e.o.

Gemeenten Venlo, Venray, Gennep, Horst aan de Maas, Peel en Maas, Bergen (L) en Beesel

De BUCH

Gemeenten Bergen (NH), Uitgeest, Castricum en Heiloo

GR Peelgemeenten

Gemeenten Asten, Deurne, Gemert-Bakel, Laarbeek en Someren

Zorgregio Midden IJssel/Oost Veluwe

Gemeenten Apeldoorn, Epe, Brummen, Hattem, Heerde, Lochem, Voorst en Zutphen

Noardeast-Fryslân en Dantumadiel

Gemeenten Noardeast-Fryslân en Dantumadiel

De Dienst Noardwest Fryslân

Gemeenten Harlingen, Vlieland, Terschelling en Waadhoeke

Gemeente Amersfoort e.o.

Gemeenten Amersfoort, Baarn, Bunschoten, Leusden, Soest en Woudenberg

Gemeente Oirschot e.o.

Gemeenten Oirschot, Bladel, Eersel, Bergeijk en Reusel-De Mierden

Haarlem en Zandvoort

Gemeenten Haarlem en Zandvoort

HLTsamen

Gemeenten Hillegom, Lisse en Teylingen

Midden Limburg

Gemeenten Roermond, Weert, Nederweert, Leudal, Echt-Susteren, Maasgouw en Roerdalen

Regio Gooi en Vechtstreek

Gemeenten Hilversum, Laren, Huizen, Blaricum, Eemnes, Gooise Meren en Wijdemeren

Gemeente Alphen ad Rijn e.o.

Gemeenten Alphen aan den Rijn, Nieuwkoop en Kaag en Braassem

Inkoopsdcg (Inkoop sociaal domein centraal Gelderland)

Gemeenten Arnhem, Doesburg, Duiven, Lingewaard, Overbetuwe, Rheden, Westervoort, Wageningen, Zevenaar, Renkum en Rozendaal

Samenwerkingsverband NMD

Gemeenten Assen, Aa en Hunze, Midden-Drenthe, Noordenveld en Tynaarlo

Regio Nijmegen e.o.

Gemeenten Nijmegen, Beuningen, Buren, Culemborg, Druten, Berg en Dal, Heumen, Maasdriel, Neder-Betuwe, Tiel, West Betuwe, West Maas en Waal, Mook en Middelaar, Wijchen en Zaltbommel

8 Achterhoekse gemeenten

Gemeenten Doetinchem, Aalten, Winterswijk, Berkelland, Oude IJsselstreek, Montferland, Oost Gelre, Bronckhorst

Gemeente Leiden e.o.

Gemeenten Leiden, Leiderdorp, Voorschoten, Zouterwoude en Oegstgeest

Gemeente Gouda e.o.

Gemeenten Gouda, Bodegraven-Reeuwijk, Krimpenerwaard, Waddinxveen en Zuidplas

Over-gemeenten

Gemeenten Oostzaan en Wormerland

SWO De Wolden en Hoogeveen

Gemeenten De Wolden en Hoogeveen

Veenendaal en Renswoude

Gemeenten Veenendaal en Renswoude

GGD regio Rotterdam Rijnmond

Gemeenten Rotterdam, Albrandswaard, Barendrecht, Ridderkerk, Schiedam, Maassluis, Goeree-Overflakkee, Krimpen aan den IJssel, Vlaardingen, Nissewaard, Voorne aan Zee, Capelle aan den IJssel en Lansingerland

IJmondgemeenten

Gemeenten Beverwijk, Heemskerk en Velsen

Organisatie voor Zorg en Jeugdhulp in Twente (OZJT)

Gemeenten Borne, Dinkelland, Haaksbergen, Hellendoorn, Hof van Twente, Losser, Oldenzaal, Rijssen-Holten, Tubbergen, Twenterand en Wierden

Regio IJssel-Vecht

Gemeenten Zwolle, Dalfsen, Hardenberg, Kampen, Ommen, Steenwijkerland, Staphorst en Zwartewaterland

Eemsdelta en Het Hogeland

Gemeenten Eemsdelta en Het Hogeland

Zorg in Regio Westfriesland

Gemeenten Hoorn, Enkhuizen, Medemblik, Koggenland, Drechterland, Opmeer en Stede Broec

Gemeente Nieuwegein e.o.

Gemeenten Nieuwegein, Houten, IJsselstein, Lopik en Vijfheerenlanden

GGD regio Haaglanden

Gemeenten Den Haag, Delft, Midden Delfland, Rijswijk, Westland, Leidschendam-Voorburg, Wassenaar, Pijnacker-Nootdorp en Zoetermeer

De 6 gemeenten

Gemeenten Etten-Leur, Halderberge, Rucphen, Roosendaal, Zundert en Moerdijk

Aanbevelingen

Meer informatie

Heeft u vragen over deze rapportage? Of wilt u meer weten over de achterliggende gegevens die we daarvoor gebruikt hebben? Neem dan contact met ons op via e-mail of telefoon.