Kwaliteit langdurige zorg voor ouderen thuis nog vaak onder de maat
Publicatie | 02-07-2024
Het aantal ouderen dat veel zorg nodig heeft groeit, maar het aantal plaatsen in verpleeghuizen stijgt niet. Ouderen met dementie of met ernstige lichamelijke problemen wonen nu langer thuis. Zij krijgen daar zorg en ondersteuning op basis van de Wet langdurige zorg (Wlz). De Wlz is er voor mensen die blijvend 24 uur per dag toezicht of zorg dichtbij nodig hebben. De Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd onderzocht of deze zorg thuis veilig en verantwoord wordt geboden.
Hieruit blijkt dat de kwaliteit van deze zorg nog vaak onder de maat is. De inspectie zag ook positieve voorbeelden.
Wat onderzocht de inspectie?
Steeds meer zorgaanbieders bieden langdurige zorg aan thuiswonende ouderen (Wlz-zorg thuis). De inspectie keek van oktober 2023 tot mei 2024 naar de kwaliteit van deze zorg.
Inspecteurs toetsten Wlz-zorg thuis tijdens 26 inspectiebezoeken. De inspectie sprak met 13 zorgaanbieders over hoe zij Wlz-zorg thuis organiseren. Ook bekeken inspecteurs de meldingen die binnenkwamen over langdurige zorg voor ouderen thuis.
Goede Wlz-zorg thuis start met een visie op langer thuis wonen
Conclusies
De kwaliteit van Wlz-zorg thuis is bij veel zorgaanbieders nog onder maat. De inspectie zag ook goede voorbeelden. Wat opvalt is dat deze zorgaanbieders een visie en specifiek beleid hebben op langer thuis wonen. Zij zorgen voor deskundige zorgverleners, samenwerking in een netwerk, 24 uur per dag zorg dichtbij en aandacht voor welzijn. Bij zorgorganisaties die deze voorwaarden op orde hebben, krijgen cliënten passende zorg en ondersteuning. Daardoor kunnen cliënten langer thuis blijven wonen, met kwaliteit van leven. Helaas ziet de inspectie dat veel (vooral kleinere) organisaties nog niet zover zijn. Dit kan risico’s opleveren voor cliënten.
Het onderzoek leverde 7 duidelijke conclusies op:
1. Aantal zorgaanbieders laat zien dat goede Wlz-zorg thuis kán
Het aanbieden van Wlz-zorg thuis is niet gemakkelijk. Het vraagt veel extra inspanningen van zorgaanbieders om de voorwaarden te organiseren voor Wlz-zorg thuis.
Zorgaanbieders die dit beseffen doen veel moeite om passende zorg en ondersteuning te bieden aan thuiswonende ouderen. Deze zorgaanbieders en hun zorgverleners zijn trots dat ouderen met hun hulp langer thuis kunnen blijven wonen. Veel ouderen zijn hier blij mee.
Waarom gaat het goed bij deze zorgaanbieders?
Deze zorgaanbieders hebben een duidelijke visie op wat nodig is om langer thuis te blijven wonen. Deze zorgaanbieders leggen de nadruk niet op zorg, maar op welzijn. De kwaliteit van leven van de oudere staat centraal. Ze richten de langdurige zorg thuis echt anders in. Ze voeren met elke cliënt en zijn naasten ‘het goede gesprek’. Wat heeft de cliënt nodig om thuis te blijven wonen? Wat maakt voor de cliënt een fijne dag? Welke hulp kan het eigen netwerk bieden? Hoe is de belasting van de mantelzorger? Welke (digitale) zorg en ondersteuning is nodig van de zorgaanbieder? Zij bieden – alleen of samen met andere zorgaanbieders – een breed pakket aan begeleiding, dagbesteding, huishoudelijke hulp, maaltijden, vervoer, (digitale) zorg en verpleging en verzorging. Ze maken met elke cliënt en zijn netwerk afspraken over passende zorg en ondersteuning.
Voorbeelden uit de praktijk
Zorgaanbieder: om langer thuis te blijven wonen speelt welzijn een belangrijke rol. Wlz-zorg thuis geeft de ruimte om te kijken naar wat past bij de cliënt, wat zet je wel en niet in. Mooi is het resultaat wat je bereikt met de cliënt. Je kunt ervoor zorgen dat de cliënt langer thuis kan blijven of dat achteruitgang vertraagt. Dat geeft zorgverleners extra energie.
Zorgaanbieder: we hebben per gemeente een apart Wlz- team gemaakt. Elk team heeft een wijkverpleegkundige, een verzorgende, een helpende plus en cliëntondersteuners. Aparte teams waren nodig voor collega’s om te snappen dat Wlz-zorg thuis echt ander werk is: heel erg gericht op de relatie.
Zorgaanbieder: we bieden de huishoudelijke hulp bij Wlz-cliënten op een andere manier. Niet meer in 2 uur tijd het hele huis poetsen, maar vaker per week huishoudelijke taken uitvoeren, gecombineerd met begeleiding. De begeleider kijkt wat de cliënt nog zelf kan doen of wat de begeleider samen met de cliënt kan doen. Bijvoorbeeld samen de was opvouwen, dit is ook een vorm van dagbesteding.
Deze zorgaanbieders zorgen dat er 24 uur per dag zorg of hulp dichtbij is. Dat doen zij samen met het netwerk van de cliënt. Ze maken gebruik van digitale hulpmiddelen, als dat past bij de cliënt. Deze zorgaanbieders werken veel samen met huisartsen, specialisten ouderengeneeskunde en ggz-organisaties.
Ze zorgen ervoor dat zorgverleners voldoende deskundig zijn. En dat zij zijn voorbereid op complexere zorgvragen zoals dwaalgedrag, agressief gedrag of ouderen die zorg weigeren. Deze zorgaanbieders kunnen de zorg langdurig bieden, ook in de laatste levensfase.
Zij organiseren voor elke cliënt een vaste zorgverlener die alle zorg en ondersteuning aan deze cliënt coördineert. Vaak is dat een wijkverpleegkundige of een casemanager dementie, soms is dat een verzorgende of verpleegkundige die hiervoor extra is opgeleid. Deze zorgverlener bespreekt ook regelmatig met de cliënt en het netwerk of de zorg nog passend is. Bijvoorbeeld als de zorgvraag verandert of de grens van wat thuis nog kan dichterbij komt.
Voorbeelden uit de praktijk
Zorgaanbieder: de nachtzorg organiseren we met andere organisaties uit de regio. Het toezicht in de nacht is nog wel een uitdaging. Enkele alleenwonende cliënten hebben een leefstijlmonitor met alarmering. Dit hulpmiddel signaleert afwijkende situaties ’s nachts. Dan krijgt het nachtteam een melding.
Zorgaanbieder: we meten regelmatig de tevredenheid bij cliënten, maar betrekken daarbij ook de mantelzorgers of het netwerk. Bijvoorbeeld: niet alleen vragen hoe de dagbesteding bevalt voor de cliënt, maar óók voor het netwerk. Geeft dit de juiste verlichting voor de mantelzorger? Mantelzorg speelt gewoon een steeds grotere rol.
Zorgaanbieder: we gaan zo lang mogelijk mee met de wens van de cliënt om thuis te blijven wonen. Of dat lukt is van veel factoren afhankelijk: waar iemand woont, is er een partner, is er moeilijk verstaanbaar gedrag, wat wil de cliënt, is het nog veilig? Soms durven we de verantwoordelijkheid niet meer te dragen of wordt het fysiek te zwaar voor zorgverleners. Dan gaan we in gesprek met de cliënt, de mantelzorger en de huisarts.
2. Veel zorgaanbieders hebben Wlz-zorg thuis nog niet op orde
De inspectie ziet ook zorgaanbieders die Wlz-zorg thuis bieden zonder de juiste voorwaarden te organiseren. Ze bieden bijvoorbeeld geen 24 uur per dag zorg dichtbij de cliënt. Deze zorgaanbieders onderschatten soms wat er nodig is bij Wlz-zorg thuis. Cliënten krijgen bij hen niet de zorg en ondersteuning die zij nodig hebben. Ook bestaat het risico dat de zorgaanbieder de zorg niet meer kan leveren als de zorgvraag zwaarder wordt. Soms moet de cliënt dan opeens direct opgenomen worden in een verpleeghuis.
Deinspectie verwacht dat zorgaanbieders die Wlz-zorg thuis bieden hiervoor de juiste voorwaarden organiseren.
De inspectie ziet regelmatig zorgaanbieders die Wlz-zorg thuis bieden, maar niet goed hebben nagedacht over wat dit van hen vraagt. Bij deze zorgaanbieders ontbreken de juiste voorwaarden voor goede Wlz-zorg thuis.
Zo organiseren ze geen 24 uur per dag zorg dichtbij de cliënt, hebben zij niet voldoende deskundige zorgverleners om complexe zorg te bieden en is de coördinatie van de Wlz-zorg thuis niet goed geregeld. Deze zorgaanbieders hebben weinig contact met de huisarts, een specialist ouderengeneeskunde of een ggz-deskundige. Hierdoor kunnen zij deze deskundigen niet snel inschakelen als dat nodig is.
Bij deze zorgaanbieders ziet de inspectie weinig verschil tussen de wijkverpleging vanuit de Zvw en de Wlz-zorg thuis. De zorg sluit dan niet aan bij een cliënt die erg veel zorg en ondersteuning nodig heeft. Dit kan leiden tot overbelasting van mantelzorgers, groeiende problemen in de zorgsituatie, het stoppen van de zorg door de zorgaanbieder en acute opname van de cliënt in een verpleeghuis.
Bij kleinere zorgaanbieders ontbreken de voorwaarden voor goede langdurige zorg thuis vaker dan bij grote zorgaanbieders.
3. Zorgaanbieders informeren ouderen nog vaak onvoldoende over Wlz-zorg thuis
Ouderen en hun naasten zijn vaak onbekend met Wlz-zorg thuis. Zij weten niet wat zij kunnen verwachten of wat mogelijk is. Zij zijn afhankelijk van de informatie die de zorgaanbieder hen geeft. De inspectie ziet dat zorgaanbieders weinig informatie geven over Wlz-zorg thuis op hun website of in hun informatiemateriaal. Zorgaanbieders leggen niet duidelijk uit wat er thuis kan en waar de grenzen liggen. Dat kan leiden tot teleurstelling, misverstanden of conflicten. Want er kan veel thuis, maar niet alles.
De inspectie verwacht dat alle zorgaanbieders cliënten en hun naasten goed informeren over de (on)mogelijkheden van Wlz-zorg thuis.
Het Centrum Indicatiestelling Zorg (CIZ) stelt vast of een oudere een indicatie voor Wlz-zorg krijgt en welke indicatie. Het CIZ zegt niet welke zorg en ondersteuning de oudere precies nodig heeft. Het is de taak van de zorgaanbieder om dit samen met de cliënt en het netwerk af te spreken. Zorgaanbieders hebben de ruimte om per cliënt af te spreken wat nodig is. Dat kan bij de ene cliënt vooral verpleging, verzorging en huishoudelijke hulp zijn en bij de andere cliënt vooral verzorging, dagbesteding en vervoer. Ouderen die onbekend zijn met Wlz-zorg thuis lopen het risico dat zij de zorg en ondersteuning krijgen die de zorgaanbieder te bieden heeft; niet wat de oudere nodig heeft.
4. Ouderen met lichte Wlz-indicatie bijna niet meer opgenomen in verpleeghuis
Ouderen met een lichte Wlz-indicatie (zorgprofiel 4VV) worden bijna niet meer opgenomen in een verpleeghuis. Maar ook in deze groep zijn er ouderen die eigenlijk niet meer thuis kunnen wonen. Wlz-zorg thuis is voor hen geen passende zorg. Zij hebben meer zorg en aandacht nodig dan zorgaanbieders bij deze indicatie thuis kunnen bieden.
Veel ouderen zijn blij dat zij met extra zorg en ondersteuning langer thuis kunnen blijven wonen. Er zijn ook ouderen voor wie een verpleeghuisopname wel nodig of gewenst is. Ouderen met de lichtste verpleeghuisindicatie (VV4) komen in veel regio’s op dit moment niet meer in aanmerking voor opname in een verpleeghuis. Een deel van hen heeft wel meer zorg en aandacht nodig dan zorgaanbieders bij deze indicatie thuis kunnen bieden. Het gaat bijvoorbeeld om ouderen met een heel klein eigen netwerk, die mentaal achteruitgaan. Voor deze ouderen is er op dit moment eigenlijk geen oplossing voor goede zorg.
Voorbeelden uit de praktijk
Zorgaanbieder: Als een cliënt een VV4-indicatie heeft en ook bijvoorbeeld insulinezorg krijgt, dan blijft er nauwelijks ruimte over om welzijn in te zetten.
Toch kan het ook anders, zo blijkt uit dit voorbeeld van een grote zorgaanbieder:
Een cliënt met een VV4-indicatie die cognitief achteruitgaat en eigenlijk echt niet meer thuis kan blijven wonen vanwege onverantwoorde zorg, bijvoorbeeld door ontbreken van informeel netwerk, nemen we soms toch op in één van onze verpleeghuizen. We starten dan in het verpleeghuis de diagnostiek om te kijken of er sprake is van dementie.
5. Grote verschillen in kwaliteit aanbod 24 uur per dag zorg dichtbij
Zorgaanbieders gaan heel verschillend om met ‘24 uur per dag zorg dichtbij’. Sommige zorgaanbieders organiseren dit goed. Zij maken afspraken met het netwerk van de cliënt en gebruiken alarmering en andere digitale hulpmiddelen. Ze werken samen met andere zorgaanbieders in een nachtteam en ze reserveren capaciteit voor ongeplande zorg. Als het nodig is, kunnen cliënten buiten de afgesproken zorgmomenten om zorg vragen. Maar bij veel zorgaanbieders ontbreken deze afspraken.
Zorgkantoren maken in hun contracten met aanbieders van Wlz-zorg thuis afspraken over 24 uur per dag zorg dicht bij de cliënt. Deze afspraken zijn algemeen en zorgkantoren toetsen niet voor iedere cliënt hoe zorgaanbieders dit in de praktijk organiseren.
De inspectie ziet regelmatig dat 24 uur per dag zorg dichtbij niet goed is geregeld voor cliënten. Afspraken ontbreken of zijn niet duurzaam. Zo vindt de inspectie de afspraak dat cliënten zo nodig ’s nachts de zorgbestuurder kunnen bellen, zeer kwetsbaar.
6. Rol wijkverpleegkundige onduidelijk bij Wlz-zorg thuis
De rol van de wijkverpleegkundige is duidelijk vastgelegd voor de zorg uit de zorgverzekeringswet (Zvw), maar niet voor de Wlz-zorg thuis. Zorgaanbieders vullen de rol van de wijkverpleegkundige bij Wlz-zorg thuis heel verschillend in. Bij sommige zorgaanbieders is de wijkverpleegkundige eindverantwoordelijk voor de kwaliteit van de Wlz-zorg thuis. Bij andere zorgaanbieders heeft de wijkverpleegkundige geen enkele rol bij de Wlz-zorg thuis. De inspectie vindt dit zorgelijk, omdat het gaat om de meest kwetsbare ouderen thuis.
De inspectie vraagt de branche- en beroepsorganisaties en het Zorginstituut om afspraken te maken en vast te leggen over de rol van de wijkverpleegkundige bij Wlz-zorg thuis.
Bij Wlz-zorg thuis is de rol van de wijkverpleegkundige niet vastgelegd. Bij wijkverpleging uit de Zorgverzekeringswet (Zvw) is dat wel het geval. Daar is de wijkverpleegkundige verantwoordelijk voor de indicatiestelling, het opstellen van het zorgplan en voor herindicaties. Ook bewaakt en bevordert de wijkverpleegkundige de kwaliteit van de zorg aan de cliënten. De Wet langdurige zorg is gericht op zorg in een zorginstelling. Nu Wlz-zorg ook in de thuissituatie geboden kan worden, zijn afspraken nodig over de rol van de wijkverpleegkundige bij deze zorg.
7. Weinig personeel grote uitdaging voor langdurige zorg thuis
Te weinig personeel op de arbeidsmarkt zorgt voor grote uitdagingen bij zorgaanbieders. Zij proberen op verschillende manieren om genoeg medewerkers te vinden voor Wlz-zorg thuis. Zij zoeken niet alleen medewerkers met een zorgachtergrond. Ze hebben ook medewerkers nodig die ouderen kunnen begeleiden bij bijvoorbeeld boodschappen doen, de administratie bijhouden of koken. Een aantal zorgaanbieders lukt het om nieuwe, anders geschoolde medewerkers te vinden voor de begeleiding van ouderen. Bijvoorbeeld welzijnsmedewerkers of medewerkers vanuit de maatschappelijke dienstverlening.
De inspectie verwacht dat zorgaanbieders hebben nagedacht over welke medewerkers zij nodig hebben om Wlz-zorg thuis te bieden en hoe zij die zo goed mogelijk kunnen ondersteunen.
Langdurige zorg thuis is voor zorgverleners een nieuwe vorm van zorg. De inspectie hoort van zorgverleners dat zij blij zijn met de ruimte die Wlz-zorg thuis biedt om aan elke cliënt passende zorg en ondersteuning te bieden. Dit sluit aan bij hun motivatie om in de zorg te werken.
Tegelijkertijd hoort de inspectie ook dat zorgverleners in complexe thuissituaties werken. Zo moeten zorgverleners intensief samenwerken met het netwerk van de cliënt. Ook hebben zij soms te maken met moeilijk of grensoverschrijdend gedrag.
Enkele zorgaanbieders vertellen dat zij zorgverleners hierin scholen en ondersteunen. Ook krijgen zorgverleners bij moeilijke situaties bijvoorbeeld hulp van een wijkverpleegkundige of een casemanager dementie.
Hoe houdt de inspectie in 2024 toezicht op langdurige zorg bij ouderen thuis?
De inspectie blijft toezien op de kwaliteit van Wlz-zorg aan ouderen thuis. De inspectie doet dit, omdat steeds meer kwetsbare ouderen deze intensieve zorg en ondersteuning nodig hebben om thuis te kunnen blijven wonen. De inspectie kijkt hierbij onder andere naar de voorwaarden voor goede Wlz-zorg thuis, zoals 24 uur per dag zorg dichtbij, deskundigheid, coördinatie en samenwerking in het zorgnetwerk. Als de Wlz-zorg thuis niet op orde is en cliënten lopen risico’s, dan neemt de inspectie maatregelen.
Bent u cliënt of naaste?
Bent u cliënt of naaste van iemand die (binnenkort) Wlz zorg thuis ontvangt? U kunt hier meer informatie vinden over Wlz zorg thuis en wat dat voor u en uw naaste betekent: VWS-Dag en nacht zorg/toezicht bij Wlz-zorg thuis.
Bent u zorgaanbieder en wilt u aan de slag met Wlz-zorg thuis?
Waardigheid en trots voor de toekomst helpt professionals en organisaties met thema's als informele zorg, technologie, langdurende zorg thuis, arbeidsmarkt en kwaliteit. Waardigheid en trots voor de toekomst deelt kennis, tools en goede voorbeelden en stimuleert het samen leren tussen organisaties in lerende netwerken. Specifiek voor de langdurende zorg thuis is een leergang ontwikkeld met basismodules en verdiepende themagerichte modules. Ook ondersteunt Waardigheid en trots voor de toekomst organisaties met maatwerktrajecten. Waardigheid en trots voor de toekomst