Geschokt over enorme misstanden
Weblogberichten
Op 23 april bracht het tv-programma Undercover in Nederland van Alberto Stegeman schokkende beelden naar buiten over de ‘zorgboerderij’ Aurora Borealis in Wedde. Bewoners met een ernstig verstandelijke handicap werden er bij wijze van straf zwaar geestelijk en lichamelijk mishandeld. Ik heb er geen woorden voor. Wat afschuwelijk om dit op televisie te zien; vreselijk wat de kwetsbare bewoners moesten ondergaan.
Een reactie van Marina Eckenhausen op reacties en vragen die zijn binnengekomen lees je onderaan dit weblog.
Onze inspecteurs zagen de beelden al in december. En dan álle beelden, het ruwe filmmateriaal dat Alberto Stegeman aan de politie had gegeven. Ook hadden de inspecteurs gedetailleerde schriftelijke informatie van de politie. Een paar dagen daarna gingen we naar Aurora Borealis en grepen we in. Eerst heel snel met een bevel, daarna met een aanwijzing. Daardoor moest de zorg gestopt worden. De bewoners hebben met hulp van het Zorgkantoor Groningen een andere plek gekregen. Ik hoop van harte dat het nu beter met hen gaat.
Maar de vraag is wel: hoe kon dit al jarenlang zo erg zijn geweest?
Ik wil me niet verdedigen. Want als inspectie zijn we verantwoordelijk voor het bewaken van de kwaliteit en de veiligheid van de zorg in Nederland. Zorgaanbieders moeten die goede en veilige zorg bieden. En wij houden toezicht daarop. We doen ook ons best om dat steeds beter of sneller te doen.
Maar toch: er zijn zo’n 45.000 zorgaanbieders in Nederland. Van de thuiszorg, huisartsen, tandartsen, verpleeghuizen, gehandicaptenzorg, geestelijke gezondheidszorg, de zorg aan asielzoekers en jeugdzorg tot ziekenhuizen, apothekers en fabrikanten van medicijnen en medische hulpmiddelen. Een heel breed terrein dus met ongeveer 1,3 miljoen mensen die in de zorg werken. Met onze bijna 600 inspecteurs kunnen we dus nooit altijd en overal meekijken. We kijken vooral waar de risico’s het grootst zijn, dáár gaan we naar toe. En we reageren op meldingen en signalen. Van zorgaanbieders en zorgverleners, en van patiënten, cliënten en hun familie.
Daarom mijn oproep: meld het vooral als je niet tevreden bent over de zorg of de jeugdhulp. Of zelfs misstanden vermoedt. Doe dat éérst bij de zorgverlener zelf. Dat lost vaak al veel op.
Maar als het om iets ernstigs gaat, kan iedereen ook bij de inspectie terecht. Dus als je vindt dat de kwaliteit of de veiligheid van de zorg of de jeugdhulp echt niet in orde is: bel of mail ons. Dan kunnen we als inspectie in actie komen. Bellen of mailen kan ook anoniem. En als je zelf in de zorg werkt en een misstand ziet bij je eigen werkgever, dan kun je bescherming als klokkenluider krijgen.
De zorg aan mensen met een handicap in Nederland is vaak goed. Maar elke rotte appel als Aurora Borealis is er 1 te veel. Dus nogmaals: heb je het vermoeden van een misstand, laat het er niet bij zitten en bel of mail ons. Zodat wij nog beter toezicht kunnen houden waar dat het meest nodig is.
Marina Eckenhausen,
inspecteur-generaal Gezondheidszorg en Jeugd10 mei 2023
De uitzendingen van tv-programma Undercover in Nederland van Alberto Stegeman en mijn weblog leidden tot veel reacties. En dat begrijp ik. Ik vind het enorm triest om te moeten constateren dat we niet al jaren eerder wisten van de misstanden bij Aurora Borealis. Want dan hadden we eerder kunnen ingrijpen en was deze kwetsbare cliënten en hun naasten veel leed bespaard gebleven.
Als toezichthouder op de kwaliteit en veiligheid van de zorg willen wij niet dat dit soort afschuwelijke en onveilige situaties bestaan. We doen wat we kunnen om ze op te sporen, zodat we kunnen ingrijpen. Natuurlijk werken wij er ook aan om ze te voorkomen. Om beter zicht te krijgen op de kwaliteit en de veiligheid van de zorg bij nieuwe én bestaande – vooral kleinere – zorgaanbieders, zetten wij ons op meerdere fronten in. Hierbij helpt wetgeving zoals de Wet toetreding zorgaanbieders (Wtza). Ook zijn innovatief denken, kritisch kijken naar interne processen en samenwerken met maatschappelijke partners essentieel. En het helpt als iedereen bij ons blijft melden, de oproep die ik eerder al deed.
Een deel van de reacties die ik ontving, zijn vragen. Een aantal vragen en antwoorden kun je hier vinden.
Zie ook
Meer weblogberichten
Reactiemogelijkheid gesloten
U kunt geen reactie meer plaatsen.
Reacties
-
Hoi Marina, ik ben echt benieuwd of jij alle reacties hebt ontvangen en misschien zelfs gelezen?
Groetjes! -
Beste Mw.Marina Eckenhausen
Dat de beelden schokkend zijn behoeft geen betoog maar dat het gaat om mensen die zich niet kunnen verdedigen is nog ernstiger. Bovendien dat het jaren heeft kunnen duren en dat daar een undercover voor nodig was is niet te geloven, want inspectie was er niet of nauwelijks ?
U bent verantwoordelijk voor al het leed dat geleden is .
Een vraag die hier uit voortvloeit is: wat gaat er binnen de inspectie gebeuren zodat de inspectie naar behoren functioneert met kwalitatief bekwame mensen en aan welke organisatie legt de inspectie verantwoordelijkheid af ?
T. Niesthoven-Jonkers
-
En wat gaat er nu veranderen? Komen er meer inspecteurs? Wordt het meldingsysteem aangepast zodat meldingen niet meer "kwijtraken"?
Of blijft alles lekker makkelijk hetzelfde? -
Vreselijk dat dit kan in Nederland
Zijn heel wat zorg boerderij in NL die totaal geen wtzi-toelating hebben, niet aan de norm voldoen. Mag nog wel heel wat gebeuren dat dit gecontroleerd worden, ook omdat ze er bakken aan geld mee verdienen wat vaak niet wordt besteed aan de zorg, maar meestal in eigen zakken verdwijnt. Dat hele PGB gebeuren klopt niet... -
Hoe kan het dat n timmerman of automonteur diploma's moet hebben en iemand die niets weet over zorg, voor welke doelgroep dan ook, zomaar n zorgboerderij kan beginnen. Dus voor t werken net voorwerpen heb je in Nederland meer scholing nodig dan in t werken met mensen. Schandalig gewoon...buiten het feit dat er veel te weinig controle is speelt ook mee dat men in Nederland heel makkelijk geld "krijgt" om niet bonafide zorgverleners in te kopen. Wanneer gaan we hier de straat voor op?
-
Jullie moeten je in deze zaak ook diep schamen dat je als inspectie 2 meldingen niet meer terug kunt vinden in jullie systeem. Dus kort door de bocht, omdat jullie onder bezet zijn kunnen dit soort horror bedrijven gewoon hun gang blijven gaan.
-
O ja nog beter toezicht op inspectie zelf. Insectie die keer op keer op keer faalt simpelweg door gewoon geen correct live toezicht te houden.
-
Wat een verschrikkelijke beelden in deze uitzending dit zorgt voor tranen.Zelf werkzaam bij Philadelphia waar we met deze cliënten respect vol en liefdevol omgaan verschrikkelijk wat deze cliënten hebben moeten doorstaan snap echt niets van collega ,s die hier in mee gaan echt niet te bevatten deze weerloze mensen dit aandoen dan heb je geen hart of gevoel ik heb zitten huilen bij de beelden dit mag nooit meer gebeuren .Alberto Bedankt dat je hierop hebt ingegrepen.
-
al in december en dan nu pas een reactie nav tv programma,
beetje ERG laat vindt u ook niet! -
Schandalig 15 jaar geen controle.
ik heb naar de uitzending ,gekeken het heeft mij erg geraakt.
Dat het allemaal zo kan gebeuren, ik heb er geen woorden voor triest
mensonwaardig mensonterend.
Er word pas ingegrepen als er wat gebeurd
Fijn dat er een programma is als undercover. -
Na aanleiding van de uitzending: Hóe is het in vredesnaam mogelijk, dat er meer dan 500 inspecteurs bij het IGJ werken, en maar zó weinig bezoeken doen per jaar (nog géén 1800 per jaar!!!)??? Waarom doen de inspecteurs níet waarvoor ze aangenomen en (dik) betaald worden??
En wanneer er meldingen komen, en die zijn er ontzettend veel (níet alleen in dit geval!), dan doet de inspectie niets of ze wimpels de klachten weg met slappe excuses, zoals: we weten het maar kunnen niets doen. Dit, terwijl juist de inspecteurs álles hier aan kunnen doen! De voorbeelden hiervan worden dankzij deze uitzending eindelijk openbaar. De samenleving, en dan specifiek de cliënten, hebben recht op goeie zorg en zijn van jullie afhankelijk!!! De járenlange slappe houding van het IGJ, het dóen of ze druk zijn, maar ondertussen gemiddeld nog geen 3 bezoeken per week doen... Hóe is het mogelijk!!! Hopelijk wordt, dankzij deze uitzending, de werkwijze en intensivering van bezoeken door het IGJ heel snel verbetert en opgevoerd. En laten de inspecteurs eens uitleggen wat zij ál die tijd gedaan hebben... -
IGJ gaat gelijk in de slachtoffer rol en in de verdedeging. Gelijk de verantwoordelijke personen vandaag nog op non actief zonder enige vorm van uitkering.
-
Geachte Mevrouw Eckenhausen,
Graag, zet a.u.b. in op meer controle bij zowel dit soort cowboy-instellingen die als piraten de zorg kapen en goochelen met financiën. Hoe kan het dat er bij de belastingdienst bijvoorbeeld geen rood lampje is aangegaan?
Zet a.u.b. in op meer controle, niet alleen een VOG. Want niet iedereen in ons Nederland kent integriteit.
Zet in op bekendheid over melden van misstanden in de zorg, en neem mensen aan om dit werk vervolgens op te kunnen pakken! Het is niet goed te praten dat dit komt door een tekort aan personeel!
Ik wens u veel sterkte en moed om lef te tonen en criminelen zoals bij Aurora Borealis aan te pakken! (vandalen gaan betalen:zeker nu, of is dat alleen een verkiezingsposter? ) -
Er zou echt veel meer toezicht moeten komen op zorgboerderijen, waar mensen met een beperking verblijven en geen of niet de juiste zorg krijgen. Vaak word er geen melding gedaan bij de inspectie omdat de bewoners die een beperking hebben niet weten hoe ze dit moeten doen. Er zijn nog genoeg zorgboerderijen die niet voldoen in de praktijk aan de zorg. Hoop dat hier wat aan gedaan wordt. Wel heel veel geld innen, maar geen zorg leveren !
-
Hallo IGJ, Lijkt me een must om toch vaker bij kleine zorginstanties te inspecteren. Ik werk zelf bij een grote instelling maar wij kennen echt verplichte meldsystemen en kwaliteitsonderzoek als cliënt- en medewerkerstevredenheid en incidentmeldsysteem en allerlei prestatie indicatoren. Bovendien zijn er ook behandelaren betrokken.
Onvoorstelbaar dat iedereen zomaar zoiets kan beginnen en zich kan verrijken aan clientgelden. Juist dan moet je extra alert zijn. Verschrikkelijk, geen woorden voor deze misstanden. -
Alberto. Vorige week heb ik de uitzending niet gekeken. Bang het niet aan te kunnen. Heb zelf een verstandelijk beperkte Zoon. Vanavond wel gekeken. Ben er Beroerd van.
Hoop dat het in andere Zorg boerderijen wel goed gaat. Begeleiders moeten zich bedenken dat het niet makkelijk voor Ouders is om hun Kind uit huis te plaatsen.
Zij hopen dat hun Kind liefdevol verzorgd wordt.
Dat Begeleiders zich in Ouders en Zussen en Broers kunnen verplaatsen. Stel dat ze zelf in zo.n situatie zitten. Dan wil je ook dat je dierbare professioneel en liefdevol behandeld wordt. Gelukkig voor mijn kind. Hij heeft hele lieve zorgzame Begeleiders.
Daar zijn we dankbaar voor. -
Ik wil me niet verdedigen. Maar toch: er zijn zo’n 45.000 zorgaanbieders in Nederland. ( wat een slecht excuus). Blijkt maar weer eens dat de Zorg niet op de markt thuis hoort.
-
Beste,
Dat het schandalig is mag ronduit een understatement heten. U geeft aan 45000 zorginstellingen en maar 600 inspecteurs. Als ik een simpele rekensom maak komt dat op 75 zorginstellingen per inspecteur. Je zou dan toch denken dat een 3, of 4 jaarlijks bezoek per instelling dan op zijn minst te hale n zou moeten zijn. Daarnaast blijkt er toch iets vreselijk mis te gaan in het administratiesysteem want zoals aangegeven door oud medewerkers is er diverse malen een melding gedaan. Echter blijken deze niet te vinden te zijn in het systeem. Hoe gaat de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd dit aanpakken, het is niet de eerste keer dat er misstanden zijn in zowel de Gezondheidszorg als in de Jeugdzorg. Op welke wijze worden er na jaren van plannen maken en dergelijke meer nu echt wijzigingen ingezet? Hoe verdient u het vertrouwen terug van de cliënten die gebruik maken van de zorginstellingen? Ik mag hopen dat deze schop onder de kont van de Inspectie gaat zorgen voor drastische veranderingen. -
Beste Marina,
Mooi lul verhaal hierboven, 15 jaar geen controle geweest in Wedde! Meldingen worden niet uitgevoerd of zijn ineens zoek! 600 inspecteurs is toch een giller.
Had hier een kind gezeten van een van jullie medewerkers dan was het snel opgelost. Jullie bijten je vast als er papiertje ontbreekt bij een instantie maar melding ontvangen tja…. -
Jeetje 45000 instellingen : 600 inspecteurs zijn er wel 75 die ze dan jaarlijks moeten controleren, en dan ga ik er vanuit dat je bij een tandarts of huisarts enz waar mensen zonder beperkingen komen (die dus makkelijk een klacht in kunnen dienen) niet ieder jaar een bezoek hoef te brengen, ik ben blij dat jullie zo hard werken voor onze hulpbehoevende medemens, slaapzakken