Beeld: ©ANP

Hoe kan de wijkverpleging meer doen met meldingen?

De inspectie onderzocht hoe de wijkverpleging omgaat met melden. Het gaat om intern melden en melden bij de inspectie. In 2022 publiceerde de inspectie het Beeld van de wijkverpleging. Hieruit kwam onder andere naar voren dat de wijkverpleging in verhouding weinig verplichte meldingen doet bij de inspectie. We wilden weten hoe dit komt. 

We bekeken daarom de informatie uit ons toezicht in 2022. En we gingen in 2023 in gesprek met 12 zorgaanbieders in de wijkverpleging. Hieruit blijkt :

  • Een veilige meld- en aanspreekcultuur voor zorgverleners is een belangrijke voorwaarde om te melden. 
  • Tegelijkertijd is een goede ondersteuning vanuit de zorgaanbieder nodig om te kunnen melden. 
  • Intern melden wordt als zinvol ervaren, maar dan moet er wel opvolging aan je melding worden gegeven. 
  • Vrijwel alle zorgaanbieders hebben een meldsysteem, maar zij gebruiken dit niet altijd goed. 
  • Zorgverleners melden niet alles in het intern meldsysteem wat zij moeten melden. 
     

Een veilige meld- en aanspreekcultuur voor zorgverleners is een belangrijke voorwaarde om te melden.

Daarom doen we hier een paar aanbevelingen aan zorgverleners, aan zorgmanagers en aan ons zelf. 

  • Zorgverleners: melden is belangrijk. Als er iets niet goed gaat, bespreek dat met elkaar. Samen werk je aan oplossingen en leer je van elkaar. Uiteindelijk is het beter voor de cliënt en de zorg.  
  • Zorgmanagers: zorg voor een veilige meldcultuur. Draag uit wat de meerwaarde van melden is. Stimuleer en betrek zorgverleners erbij. Koppel terug wat de organisatie met de meldingen doet. Zorg voor een duidelijk en werkend proces om te melden en ervan te leren. 
  • Inspectie: informeer zorgaanbieders en zorgverleners over het belang van melden, zowel intern melden als bij de inspectie. Vraag aandacht bij zorgaanbieders voor de Leidraad veilige zorgrelatie
     

Toezicht op melden incidenten
Bij het werken in de zorg gaat meestal alles goed. Maar soms gaat het niet zoals gepland. Dan spreek je over incidenten. Dit zijn onbedoelde gebeurtenissen tijdens de zorg, met (mogelijk) als gevolg schade voor de cliënt 
In de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz) staat dat een zorgaanbieder een interne procedure voor het melden van incidenten moet hebben. Ook heeft een zorgaanbieder de verplichting om bepaalde incidenten te melden bij de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ). Zodat zorgaanbieders incidenten gebruiken om van te leren en de zorg te verbeteren. De inspectie houdt hierop toezicht.

 

Wat zien we in ons onderzoek?

We trekken vier conclusies uit ons onderzoek en geven hierbij verschillende voorbeelden.

  • Veilige cultuur en goede ondersteuning  stimuleert melden

Belangrijk is een veilige meld- en aanspreekcultuur en een goede ondersteuning om te melden vanuit de zorgaanbieder. 

  • Leren van incidenten draagt bij aan betere zorg

Alle gesprekspartners vinden dat melden zinvol is. Je leert van incidenten in de zorg en dit draagt bij aan een betere zorg voor de cliënten. Ook komen trends in de organisatie in beeld.

  • Meldplicht is niet altijd bekend

De meeste zorgaanbieders kennen de regels rondom het melden van incidenten. Maar niet allemaal. De Leidraad veilige zorgrelatie is niet goed bekend in de wijkverpleging.

  • Meldsysteem niet altijd goed gebruikt 

Niet alle meldingen over incidenten leiden tot verbeteringen in de zorg. Vrijwel alle zorgaanbieders hebben een meldsysteem, maar zij gebruiken dit niet altijd goed. Zorgverleners melden, maar zij melden niet alles wat gemeld moet worden

Algemene informatie over melden bij de inspectie

Voor de inspectie zijn meldingen over incidenten een belangrijke bron van informatie.
De inspectie kan meldingen ontvangen van zorgaanbieders, maar ook van cliënten en naasten. 

Kijk hier voor meer informatie:
Melden in de wijkverpleging