Toetsingskaders verpleeghuiszorg

De Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd ziet toe op de kwaliteit en veiligheid van de verpleeghuiszorg. Tijdens inspectiebezoeken gebruikt de inspectie toetsingskaders. Er is een algemeen Toetsingskader voor zorgaanbieders waar mensen wonen die langdurige zorg nodig hebben en een verkorte versie hiervan. De inspecteurs gebruiken soms ook andere toetsingskaders om speciale thema’s te toetsen.

Wat toetst de inspectie?

Om duidelijk te zijn over wat de inspectie toetst, maakt de inspectie toetsingskaders voor onderdelen van de zorg. Een toetsingskader bestaat uit een aantal normen en daarbij behorende toetsingscriteria. Deze zijn gebaseerd op wetten en regels, veldnormen en richtlijnen die beroepsorganisaties van zorgverleners hebben opgesteld. Hier toetst de inspectie op. 

De inspectie kijkt regelmatig of het toezicht nog aansluit op de praktijk. Als het nodig is, passen we toetsingskaders aan.

Generiek Kompas vervangt Kwaliteitskader Verpleeghuiszorg

Het Generiek Kompas ‘Samen werken aan kwaliteit van bestaan’ vervangt sinds 1 juli 2024 het kwaliteitskader Verpleeghuiszorg. Het Kompas geeft meer een richting aan om anders te kijken naar kwaliteit van bestaan en de rol van ondersteuning en zorg daarin.   

Wij vinden het belangrijk dat ons toezicht blijft aansluiten bij de ontwikkelingen in de zorg. Dat betekent dat wij onze wijze van toezicht vernieuwend en actueel houden. De uitgangspunten uit het Kompas nemen wij daarom mee in ons toezicht. De toetsingskaders van de inspectie zijn nu geactualiseerd en verwijzen naar het Generiek Kompas. 

Toetsingskader voor de verpleeghuiszorg

Met het Toetsingskader voor zorgaanbieders waar mensen wonen die langdurige zorg nodig hebben kijkt de inspectie naar de verpleeghuiszorg tijdens aangekondigde en onaangekondigde bezoeken. 
In het toetsingskader staan 3 thema’s waar de inspectie op let:

  1. Persoonsgerichte zorg
    Kent de zorgverlener de cliënt? Sluit de zorg aan bij de wensen en behoefte van de client? Wordt er goed geluisterd naar de cliënt en zijn naasten? En belangrijker, staan de wensen van de cliënt centraal? De cliënt heeft de regie en zijn naasten en de zorgverlener helpen hem.
  2. Deskundigheid van medewerkers
    Zet de zorgaanbieder voldoende en deskundige zorgverleners in? Schoolt, ondersteunt en stimuleert de zorgaanbieder hen regelmatig? Past de samenstelling van het personeel bij de zorgvragen van de cliënten? Kennen zorgverleners de grenzen van hun deskundigheid? En zijn zij in staat om samen te werken? Zorgt de zorgaanbieder dat de zorgverleners methodisch kunnen werken? 
  3. Sturen op kwaliteit en veiligheid
    Bewaakt, beheerst en verbetert de zorgaanbieder steeds de kwaliteit en veiligheid van de zorg? Ziet de zorgaanbieder de risico’s op de werkvloer die zorgverleners niet altijd kunnen voorkomen? Geeft de zorgaanbieder medewerkers de mogelijkheid om te leren en zich te verbeteren? Hoe organiseert de zorgaanbieder het interne toezicht? En de inspraak van zorgverleners  en cliënten op het beleid en de aansturing van de organisatie?  

Verkort toetsingskader voor de verpleeghuiszorg

Met het Verkort toetsingskader voor zorgaanbieders waar mensen wonen die langdurige zorg nodig hebben kijkt de inspectie naar de basis van verpleeghuiszorg. De inspectie gebruikt dit toetsingskader bij aangekondigde bezoeken en spreekt hierover in ieder geval met de raad van bestuur en de raad van toezicht van zorgaanbieders. 
In dit toetsingskader let de inspectie op de 3 thema’s met een selectie van normen uit het Toetsingskader voor de verpleeghuiszorg. Het 4de thema van het Verkorte toetsingskader is medicatieveiligheid.

Andere toetsingskaders in het toezicht op verpleeghuiszorg

De inspectie gebruikt ook andere toetsingskaders. Bijvoorbeeld omdat een zorgaanbieder nieuw is. Of omdat de zorgaanbieder specialistische verpleeghuiszorg levert. Ook kijkt de inspectie naar actuele thema’s binnen de verpleeghuiszorg.  Deze toetsingskaders zijn: