De Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz) verplicht zorgaanbieders hun eigen kwaliteit te bewaken, te beheersen en te verbeteren. Zorgaanbieders zijn zorginstellingen, maar ook solistisch werkende zorgverleners. In de Wkkgz staat onder meer hoe zorgaanbieders klachten moeten afhandelen van patienten en hoe zorgaanbieders moeten leren van incidenten. Welke mogelijkheden patiënten hebben als zij een klacht hebben over een zorgaanbieder en wat de rechten van patienten zijn. Verder beschrijft de wet welke zaken gemeld moeten worden aan de Inspectie Gezondheidszrog en Jeugd (IGJ).
Verwante onderwerpen
De Wkkgz is een van de belangrijkste wetten waar de IGJ toezicht op houdt en komt daarom in veel onderwerpen op deze website terug. Een aantal belangrijke onderwerpen zijn:
- Klacht of vraag over de zorg: belangrijke informatie voor patienten en clienten over klachtmogelijkheden en patiëntrechten.
- Melden en aanvragen voor professionals: informatie over verplichte meldingen