Inspectiebezoek gehandicaptenzorg
Wat willen inspecteurs zien en weten, en waar letten zij op tijdens een inspectiebezoek?
Video's over een inspectiebezoek
In 4 korte video's vertellen inspecteurs waar zij op letten en hoe een inspectiedag verloopt:
- Deskundigheid en inzet personeel
- Sturen op kwaliteit en veiligheid
- Persoonsgerichte zorg
- Voorbeeld van een bezoekdag
Wat doen de inspecteurs tijdens het bezoek?
Onze inspecteurs proberen een beeld te krijgen van het leven en het werk van cliënten. Daarom zijn we een groot deel van de dag in de woningen en/of op zorglocaties aanwezig. De inspecteurs beginnen met een kort gesprek met de eindverantwoordelijke van de dag of de leidinggevende. Als het mogelijk is, willen de inspecteurs daarna graag een rondleiding door de locatie met als doel een indruk van de locatie te krijgen.
Op de locatie observeren de inspecteurs, spreken ze met zorgverleners en cliënten, hebben ze inzage in zorgdossiers en wonen ze waar mogelijk overlegvormen en een overdracht tussen twee diensten bij. Na het bezoek bellen ze zo mogelijk nog met familie, wettelijke vertegenwoordigers, behandelaren en bijvoorbeeld iemand van de cliëntenraad.
De inspecteurs doen alles in overleg met de zorgverleners en spannen zich in om de directe zorgverlening zo min mogelijk te verstoren.
Toezicht via observatie
Hoe ervaart de cliënt de zorg? Mensen met beperkingen kunnen niet altijd zelf vertellen wat ze vinden van de zorg. Als dat zo is kunnen inspecteurs via een speciale methode tóch toetsen hoe de cliënt de zorg ervaart. Lees er meer over bij Toezicht via observatiemethode.
Waar letten inspecteurs op tijdens het bezoek?
Onze inspecteurs verzamelen tijdens hun bezoek informatie over de kwaliteit en de veiligheid van de zorg. Zij gebruiken daarvoor toetsingskaders die beschrijven waar de inspecteurs precies naar kijken.
Het belangrijkste toestingskader is het Toestingskader gehandicaptenzorg. Tijdens een bezoek kunnen inspecteurs letten op de volgende onderwerpen uit dat toetsingskader:
- Is de zorg persoonsgericht?
- Is de zorgverlener deskundig? En worden zorgverleners goed ingezet?
- Biedt de zorgaanbieder een veilig werkklimaat?
Een belangrijk punt waar de inspectie ook op let is: een veilig werkklimaat.
Meer uitleg over deze onderwerpen vindt u op de pagina: Toetsingskaders gehandicaptenzorg. Daar vind u ook de links naar de toetsingskaders.
Wat doet de inspectie na het bezoek?
De zorgaanbieder ontvangt ons conceptrapport binnen 4 weken na het inspectiebezoek.
Daarin staat wat de inspecteurs tijdens het inspectiebezoek hebben gezien. De zorgaanbieder kan op het conceptrapport reageren wanneer er feitelijke onjuistheden in staan. De inspectie beoordeelt de reactie en past het rapport aan als dat nodig is. Daarna is het rapport definitief. Wanneer de zorgaanbieder niet reageert binnen 4 weken stelt de inspectie ook het definitieve rapport vast.
De inspectie beschrijft in het definitieve rapport wat er goed gaat en wat er beter kan of moet, wat zij van de zorgaanbieder verwacht en wat het vervolg is.
Publicatie definitief rapport
Na vaststelling ontvangt de zorgaanbieder het definitieve rapport Dit rapport publiceert de inspectie op haar website: Toezichtdocumenten.